Thursday 5 January 2023



10 FAKTA TERKINI YANG MENARIK MENGENAI POLITIK NEGARA DI PENGHUJUNG TAHUN 2022 INI.


29 Disember 2022 |

By : Saiful Bahar.


1.  Pertama, adalah amat nyata bahawa ini bukan satu Kerajaan Perpaduan seperti arahan YDP Agong.


Kerajaan Perpaduan adalah satu Kerajaan dimana tiada parti pembangkang. Kerajaan Perpaduan bermaksud A Unity Government. 


A Unity Government telah dicadangkan oleh Tun Mahathir pada bulan Febuari 2020 tetapi ditolak oleh semua pihak kerana Tun mahu melantik banyak golongan technokrat dan profesional dalam Kabinet tanpa mengira kepentingan parti politik lain. Kerajaan luar tabie,penipuan komplot zahid anwar terdiri dari penyamum, korupsi, bekas penjenayah.....


2.  Kedua, ini adalah satu Kerajaan Campuran PH, UMNO dan GPS Sarawak bukan Kerajaan Campuran yang anggotai oleh Barisan Nasional.


Ini adalah kerana MCA tidak mahu duduk didalam Kabinet bersama dengan Menteri dari DAP.


MIC juga tidak mahu duduk semeja dalam Kabinet dengan PKR dan DAP.


Hanya wakil dari UMNO dan dari Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) sahaja yang mewakili Barisan Nasional.


3.  Ketiga, kesemua Pengerusi dan Board Members GLC, Agensi Kerajaan dan Badan Berkanun dipecat dengan serta-merta.


Yang pasti ini dilakukan untuk pembersihan daripada orang-orang politik dari parti BERSATU, PAS dan Gerakan.


Manakala dijangka hanya Ahli-Ahli Politik UMNO yang menyokong TPM, Zahid Hamidi sahaja akan dilantik mengisi kekosongan yang berlaku.


Sungguh licik permainan politik ini, sbgmana percaturan penipuan dlm pembentukan kerajaan luar tabie & bukan ketajaan perpaduan. Haram mengunapakai istilah PERPADUAN kerana ada nya pembangkang.


4.  Keempat, parti UMNO akan membuat pindaan Perlembagaan parti bagi mengukuhkan lagi MOU yang ditanda-tangani bersama dengan Pakatan Harapan.


Ini juga bertujuan untuk mengosongkan mana-mana kerusi Parlimen sekiranya ada Ahli Parlimen BN melompat dan memberi sokongan kepada pihak lawan.


5.  Kelima, Parti DAP yang mempunyai seramai 40 Ahli Parlimen iaitu jauh lebih drp. Parti PKR yang ada 31 Ahli Parlimen, sedang berusaha untuk mendapatkan persetujuan daripada PM X, Anwar Ibrahim agar Pilihanraya Kerajaan Tempatan diadakan dalam jangka masa 5 tahun mereka memerintah. Sebab  itu menteri nya dari DAP , Ngor komeng yg rasist  di beri jawatan kerana ada nya agenda muslihat jahat. Pemimpin melayu yg lain bolih di perbodohkan mcm lembu saja.


Ini bertujuan agar parti DAP melalui sokongan orang-orang Cina didalam bandar, akan berupaya menguasai bandar-bandar utama Negara seperti Kuala Lumpur, Georgetown, Ipoh, Seremban, Bandar Melaka, Johor Baharu, Kuching, Sibu, Miri dan Kota Kinabalu.


6.  Keenam, Presiden UMNO semalam menyatakan bahawa walaupun BN menang hanya 30 kerusi Parlimen tetapi berupaya mendapat kuota 6 orang Menteri Kabinet berbanding dengan DAP, yang mempunyai 40 Ahli Parlimen tetapi hanya dapat kuota 4 orang Menteri Kabinet. Kerajaan ini hanya dapat sokongan 90% dari pengundi bukan Melayu di beri kuasa utk berkerajaan. Parti Melayu, PAS & BERSATU yg 100% dari pengundi Melayu tidak di beri kuasa  berkerajaan akan bawa suasana ketegangan dlm politik Tanah Air kerana Melayu 60%  penduduk Malaysia.


DAP mempunyai Ajenda yang lebih besar.


Iaitu dengan sokongan 148 Ahli Parlimen terhadap PM X Anwar Ibrahim, bermakna kumpulan mereka mempunyai majoriti 2/3 di Dewan Rakyat (Parlimen).


Ini juga bermakna, mereka boleh memaksa Kerajaan PH lakukan persempadanan semula kawasan kerusi-kerusi Parlimen dalam bandar.


Secara kasarnya, dijangkakan lebih kurang 30 kerusi Parlimen baru dalam bandar dengan majoriti Cina boleh dibuat kali ini.


Ini bermakna parti DAP berkemampuan menang lagi 30 kerusi Parlimen pada PRU ke 16.


40 kerusi dicampur dengan 30 kerusi Parlimen yang baru, DAP  boleh menang 70 kerusi Parlimen dan secara langsung menjadikan DAP sebagai Blok Parti Politik paling kuat di Negara Malaysia ini.


7.  Ketujuh. Sekiranya DAP berjaya mendapatkan kelulusan untuk mengadakan Pilihanraya Kerajaan Tempatan di bandar-bandar Utama Negara ini.

No comments:

Post a Comment